خانه
نماز جمعه
رویدادها
احکام و استفتائات
اوقات شرعی
مقالات فرهنگی اعتقادی
خدمات مسجد
داستان های کودکان و نوجوانان
درباره ما
ارتباط با ما
۱۳۹۱/۷/۲۸ ۱:۵۵
بازدید:
۲۵۴۳
کد مطلب:
۹۱۲۳۶۲
فرهنگی ، اعتقادی
»
،
عالم برزخ از ديدگاه قرآن و احاديث
عالم برزخ از ديدگاه قرآن و احاديث
حسين حقانى
عالم برزخ، عالم متوسطى ميان دنيا و آخرت است که مردگان تا قيامت در آن بسر مىبرند
.
پس از اثبات وجود روح مجرد و بقاى آن پس از مرگ و تخليه بدن، اين مساله اساسى مطرح مىگردد که ارواح پس از مرگ و خارج شدن از قالب اجسام بدنى در کجا زندگى مىکنند؟
آيا عالمى به نام برزخ که واسطه بين عالم دنيا و عالم آخرت است وجود دارد؟ يعنى ما در سلسله عقايد خود و ملاحظه مراحل تکاملى انسانها قبل از اين دنياى مادى، نطفه بوديم و قبل از نطفه عناصرى در زمين، و بعد از نطفه به صورت انسانى در آمديم و در دنيا زندگى مىکنيم آيا بعد از اين دنيا هم به عالم ديگرى وارد مىشويم به نام عالم برزخ يا نه؟
کلمه برزخ در لغتبه معناى فاصله و حائل ميان دو چيز راگويند
.
مرحوم طريحى (1) در مجمعالبحرين (2) در معناى کلمه برزخ چنين مىنويسد
:
«
البرزخ: الحاجز بين الشيئين» يعنى «برزخ حائل بين دو شىء است
»
، سپس روايتى از معصوم عليه السلام چنين نقل مىکند: «نخاف عليکم هول البرزخ» پس مراد از برزخ در اين روايتبين دنيا و آخرت از هنگام مرگ تا رستاخيز مىباشد پس کسى که مىميرد، داخل برزخ مىشود. اين کلمه و واژه در قرآن سه بار و در سه آيه ذکر شده است: در دو آيه که يکى در سوره فرقان و ديگرى در سوره «الرحمان» است، واژه برزخ به معناى فاصله و حائل ميان دو دريا که يکى شور است و ديگرى شيرين و به هم نمىآميزند، آمده و در آيه سوم که در سوره «مؤمنون» است، در معناى عالم برزخ يا فاصله ميان مرگ و رستاخيز ذکر شده است
.
آيه اول: «و هو الذي مرج البحرين هذا عزب فرات و هذا ملح اجاج و جعل بينهما برزخا و حجرا محجورا» (3
).
«
او خدائى است که آب دو دريا را بهم آميخت، دو دريايى که آب يکى از آن دو شيرين و گوارا است و آب ديگرى شور و تلخ، و ميان اين دو آب فاصله و حائلى قرار داد تا هميشه از هم جدا باشند و به هم نياميزند
».
آيه دوم: «.. و بينهما برزخ لا يبغيان...» (4
).
«
ميان آن دو دريا فاصلهاى است که به حدود يکديگر تجاوز نمىکنند و به هم نمىآميزند
».
آيه سوم
: «
لعلى اعمل صالحا فيما ترکت کلا انها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون» (5
).
«
گناهکاران گويند تا شايد به تدارک و جبران گذشته کردار نيک انجام دهم و به آن خطاب شود که هرگز چنين نخواهد شد و گناهکاران کلمه «ارجعننى» را که از سر حسرت بر زبان رانند و نتيجهاى نگيرند، که از عقب آنها عالم برزخ است تا روزى برانگيخته شوند
.
غير از اين آيه، آيات ديگرى نيز در قرآن ذکر شده که از مجموع مطالب آنها استفاده مىشود که عالم برزخ واسطه بين عالم دنيا و عالم آخرت است از جمله آنها
:
«
و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون» (6
).
«(
اى پيامبر) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان (در عالم برزخ) روزى داده مىشوند
».
در آيه 171 سوره آل عمران مىفرمايد
:
«
و از نعمتخدا و فضل او (نسبتبه خودشان در عالم برزخ) مسرورند و (مىبينند که) خداوند پاداش مؤمنان را ضايع نمىکند (نه پاداش شهيدان و نه پاداش مجاهدان را که شهيد شدند
)».
«
يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحيوة الدنيا و فيالآخرة...» (7
).
خداوند کسانى را که ايمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مىدارد هم در اين جهان و هم سراى ديگر (در عالم برزخ و سراى آخرت
).
از همه اين آيات استفاده مىشود که بعد از مرگ، عالم برزخ است تا روزى که مبعوث شوند و اين برزخ عالم قيامت نيستيعنى انسان پس از مرگ بلافاصله به روز قيامت منتقل نمىشود
.
شخصى به امام صادق عليه السلام عرض کرد: چه مىفرماييد در آيه
«
النار يعرضون عليها غدوا و عشيا...» (8). «آتش است که هر صبح و شام که آنان بر آن عرضه مىشوند؟» فرمود: «ديگران چه مىگويند؟» عرض کرد: «مىگويند آن آتش جهنم جاويد
(
آخرت) است و گويند که بين صبح و شام عذابى نباشد». فرمود: «پس اينها خوشبختاند
«
که بخشى از روز را در آسايش بسر مىبرند». عرض کرد: «پس چگونه است؟» فرمود: «اين، در دنيا است که مربوط به عالم برزخ است. و اما جهنم جاويد محتواى اين آيه است
: «...
و يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب» (9
).
«
روزى که قيامتبرپا شود
(
مىفرمايد:) آل فرعون را در سختترين عذابها وارد کنيد.
در احاديث معتبر از پيامبر و ائمه عليهم السلام در توضيح عالم برزخ چنين وارد شده است
:
«
البرزخ هو امر بين امرين و هو الثواب و العقاب بين الدنيا و الآخرة و هو قول الصادق عليه السلام و الله ما اخاف عليکم الا البرزخ» (10
).
«
برزخ همان امر بين دو امر ثواب و عقاب بين دنيا و آخرت است و آن قول امام صادق عليه السلام است که مىفرمايد: «به خدا سوگند من بر شما (شيعيان) نمىترسم جز از مرحله برزخ بين دنيا و آخرت
».
در مورد آيه «و من ورائهم برزخ..» امام صادق عليه السلام فرمود: «هو القبر و ان لهم فيه لمعيشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النار.
«
مراد از برزخ همان قبر مىباشد و البته براى کافران هر آينه زندگى سختى در آنجا مىباشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغى از باغهاى بهشتى
(
براى مؤمنين) و ياحفرهاى از حفرههاى آتش جهنم (براى کافران و..). مىباشد
(11).
از اينرو امام صادق عليه السلام خطاب به شيعيان آن زمان مىفرمايد
:
«
والله اتخوف عليکم في البرزخ. قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حين موته الى يوم القيامة
».
من بر شما (شيعيان) در عالم برزخ مىترسم، راوى مىگويد: من به امام صادق عليه السلام گفتم که عالم برزخ کجا است؟ فرمود: قبر است، زندگى در آن از زمان مرگ تا روز رستاخيز ادامه دارد.
امام صادق عليه السلام به جمعى از شيعيان خود فرمود: به خدا قسم که تنها خطرى که من بر شما احساس مىکنم، برزخ است و چون قيامتشود و کار به دست ما برسد، ما بر کار شما از خودمان اولويت داريم (12
).
از اميرالمؤمنين عليه السلام روايتشده است که فرمود: «ارواح مؤمنان عالم در برزخ به کنار چشمهاى از بهشتبه نام «سلمى» زندگى مىکنند
(13).
«
ابوبصير» مىگويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفههايى از بهشتبسر مىبرند، از خوراک بهشتى مىخورند و از آب آن مىنوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» (14
).
پس عالم برزخ حائل بين دو شىء يعنى مابين دنيا و آخرت از هنگام مرگ تا روز بعثت است پس کسى که مىميرد، داخل برزخ مىشود که واسطه و حائل بين دنيا و آخرت است (15
).
پىنوشت
:
1)
متوفاى 1085ه ق
.
2)
ج2، ص 430
.
3)
فرقان: آيه 53
.
4)
سوره الرحمان، 20
.
5)
مؤمنون، 100 - دائرةالمعارف تشيع، ج3، ص 176، بنياد خيريه فرهنگى شط سال 1371ش
.
6)
آل عمران، 169
.
7)
ابراهيم، 27
.
8)
مؤمن،
46.
9)
همان
.
10)
تفسير نورالثقلين: ج3، ص 553 - تفسير على بن ابراهيم
-
بحارالانوار، ج6، ص 214
.
11)
بحارالانوار: ج6، ص 218
.
12)
معارف و معاريف، ج1، ص 378 و 379 تاليف سيد مصطفى دشتى
.
13)
بحارالانوار: ج6، ص 61 و
82.
14)
بحارالانوار: ج6، ص 61 - 82
.
15)
قاموس نهجالبلاغه، تاليف محمد على ترقى، ج 1، ص 137
.
انتهای پیام
ضمائم:
نظرات بازدیدکنندگان
نظر شما درباره این مطلب
نام
ایمیل
کد موجود در تصویررا وارد نمایید:
ایمیل را کامل و صحیح وارد نمایید
آدرس ایمیل خود را وارد نمایید
متن را وارد نمایید
×
درباره نویسنده
پنج شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳
*
۱ رجب ۱۴۴۶
*
Thursday 2 Jan 2025
*
مناسبت های روز
Powered by
Ferdows CMS
Pro 1.2.0 2011 All right reserved.
سیستم مدیریت محتوا فردوس ، اتوماسیون اداری فردوس ، سیستم اتوماسیون اداری، ویدئو کنفرانس،
سیستم مدیریت محتوا فردوس ، بهترین سایت ساز
امنیت اطلاعات و ارتباطات ناجی
ممیزی امنیت Security Audits
سنجش آسیب پذیری ها Vulnerability Assesment
تست نفوذ Penetration Test
امنیت منابع انسانی
هک و نفوذ
آموزش هک